Bilde av Lia Gård

Menighetsretreat 2024

Tiden vi lever i er preget av uro, stress, støy, folkemengder og forstyrrelser – derfor øver vi oss i stillhet og tilbaketrekning. Forstyrrelse er en av de største truslene mot åndelig helse i den moderne verden. Vi merker trøkket alle sammen - vi blir bombardert av støy hele tiden. Jesus har en invitasjon til oss: Ta et steg bort fra alt dette for å være alene med ham, til beste for våre sjeler og til det beste for de rundt oss.

Påmelding
Skilt til Lia Gård

Hvorfor retreat?

Hverdagen er full av forventninger og krav. Både på jobb, i hjemmet og i det frivillige arbeidet står arbeidsoppgavene i kø, og mange løper fra det ene til det andre. Dagene kan være travle for oss alle, og det kan være lett å miste blikket på det viktigste.

Retreat gir gode rammer for et nært, oppmerksomt samvær med Jesus. Du får trekke deg tilbake fra hverdagens impulser, krav og gjøremål – for å være stille og be.

Dette betyr ikke at retreat er for spesielt stillfarne og åndelige personer. I vår oppjagede tid oppdager stadig flere stillhetens goder. Aktive og engasjerte mennesker, med krevende oppgaver i kirke og samfunn, finner konsentrasjon gjennom bønn og meditasjon. Retreaten blir en skapende pause der tempo og skuldre senkes. Man blir oppmerksom på Gud – og på det som rører seg i ens eget indre.

Gjør som Jesus

I livet til Jesus ser vi en grunnleggende pendelbevegelsen vi tror alle mennesker er kalt til: arbeid og hvile. Å trekke seg tilbake handler om å gi rom for å være alene og å være stille. Det er når vi gir rom for dette at vi kan få erfare og finne oss selv igjen i fellesskapet med Gud og hverandre.

For å kunne gi er det nødvendig å ta imot. Bare den som lar seg elske, klarer selv å elske. I stillheten gir vi slipp på kontrollen, og utsetter oss for det ene og nødvendige: Det kjærlighetsfulle fellesskapet med den treenige Gud.

United Kristianiakirken er bygd rundt ønske om å være ’etterfølgere av Jesus i Oslo’. Gjennom kirkens historie har kristne alltid forsøkt å etterligne Jesus ved å gjøre ting vi vet at han gjorde. Disse praksisene danner et utvendig rammeverk for en indre reise. Det er kort og godt 'hvordan vi følger etter Jesus'.

Kjenne, øse, høre, røre

Åndelige øvelser

De åndelige øvelsene, eller trospraksiser som vi kaller dem, fungerer som “mot-vaner” (counter-habits) til verdens kulturelle gravitasjon. Tiden vi lever i er preget av uro, stress, støy, folkemengder og forstyrrelser – derfor øver vi oss i stillhet og tilbaketrekning. I en verden preget av isolasjon og individualisme – praktiserer vi fellesskap.

’’The spiritual disciplines are how we train our heart to love God and the things of God. It’s how we curate our heart - by pushing, pulling and pointing it in the right direction.’’ James K.A. Smith

Å skape rom for stillhet og alenehet, er ikke et engangsprosjekt, men handler i større grad om en livsstil. Kanskje får vi til noen minutter hver dag, noen timer i uka, én dag i måneden, noen dager, eller kanskje til og med en uke i løpet av året.

Å oppsøke stille steder for å be der er en gammel, velprøvd kirkelig tradisjon. Kirkens erfaring er at stillheten er en sikker vei til Gud – og til menneskene. Mesteren inviterte sine travle disipler: Kom med til et ensomt sted hvor vi kan være alene. Selv gikk han ofte ut i ødemarken for å be og møte sin himmelske far, slik profetene hadde gjort før ham og ørkenfedrene gjorde siden – de som skapte de første klostrene.

FRIHET

På en retreat stilles det ikke krav. Du skal ikke prestere noe. Her kan du få komme og bare være! Dersom du ikke ønsker å bli med på alt som skal skje, er du helt fri til å velge.

STEDET

Lia Gård er noe utenom det vanlige, både når det gjelder beliggenhet, arkitektur , atmosfære og måten stedet er bygget opp og drevet på. Retreatstedet er en gammel ødegård, fraflyttet et par ganger, før dagens eiere kom hit på 70-tallet og bygget om hus for drift av familieretreat. I over 30 år har stedet virket, og med tiden ble det bygget flere nye hus, og kapeller. Dagens drift er helårs, med unntak av ukene før og under jul.

REISE/TRANSPORT

Lia Gård ligger i Østerdalen ca midt mellom Oslo og Trondheim, 35 mil hver vei.

• Med bil: Fra Oslo følges E6, ta så riksvei 3 i retning Elverum. Forsett på riksvei 3 mot Tynset når du kommer til Elgkroa før Elverum. Etter ca 90 km tar du av på riksvei 30 mot Koppang, gjennom Koppang sentrum. Etter 4 km står skiltet "Lia Gård" på venstre side og veien tar av mot høyre. Herifra er det omlag 4 km på grusvei.
    GPS-koordinater: 61.56402, 11.17756
  • Med tog: Rørosbanen (Hamar/Røros/Trondheim) til Koppang stasjon. Se oppdatert ruteplan for tog på yv.no (https://www.vy.no/).
  • Med fly: Gardermoen flyplass, tog videre til Koppang.
  • Transport til/fra Koppang togstasjon: Vi henter deg gjerne på togstasjonen! Voksne 60,- /barn 30,- hver vei.
Les mer om Lia Gård
Bilde (tåke)